mellandagar

Morgonbus i snön på G
morgonbus

En städardag. Rara Garp äter knäckebröd lite slarvigt, möjligen ramlar det ur bitar genom tandgluggarna och wasa sport-bitar känns som legobitar under ömfotingarna så idag tarvades dammsugning och allmän uppryckning. 
Anna och jag tänkte oss senare ut på brukshundsklubben men det blev en långpromenad i ersboda/ I 20 skogen istället. Alla hundarna utom Benz var med. Det var skoj tyckte allihopa och Lacy fick ny schvung i stegen. Idag gick vi INTE vilse :o) så sedan hade vi  tid att träna lite med valpisarna. Körde först lite kontaktövningar och jag såg att Anna körde apportbock. Tänkte att nu testar vi för första gången med Garp.  Lånade Annas apportbock och höll Garp i halsbandet och kastade iväg. Jag släpper, han ränner till apporten plockar klockrent upp med direkt bett, kommer till mej och släpper då jag har en köttbullsbit i handen. Ja menar hallåhurra liksom :oD Vi gör om det några ggr och det går lika bra ...Jippi för Garp och för schäfersläktet och tack Mia och Veronika för att ni har gjort en sån fin vovve till mej!
Nu Sova! Nattinatt!


en snabb resumé

upp
ut
zooaffären KUL!
in
äta
ut
åka bil
valpspåra (gick finemang, Garp spårade upp främmande figge Kamilla, Hurra. Nato likaså)
bröderna rågiryggen värmer upp för valpspår

vi kör lite rapport och jag får vara skytt
en rapportskytts utsikt (ingen hund här synes äään)

ofrivillig långpromenad runt ume flygplats hoho (vi hamnade lite tokigt)
skjuts tillbaka till bilen
hem
äta
vila
ut
in
äta
ut
in
sova
gonatt
;o)

Annandagen

Vi fortsätter att ta det lugnt. Inomhus iallafall. Idag har vi förutom kissrundorna tagit två längre promenader. Jag har tagit med båda vovvarna, tänker att det bara är bra om de "bondar" med varandra nu första tiden. My är ju så bra lärarinna ifråga om andra hundar och främmande människor. De finns helt enkelt inte för det mesta. Och lilla Garp behöver lära sej att de inte är något att bry sej om så värst. Så det får gärna smitta, även om jag kan lära honom det jag med. De leker tillsammans stundvis (även inne) och jag måste säga att jag är ganska förvånad över att My leker så fysiskt och låter Garp hänga lite i skägget och så. Det har hon ALDRIG tillåtit andra hundar förutom Sixten (papillongrannen) när hon löpte. Matte blir glad så glad :o) Tillåme surMy diggar älskliga Garp.
Vad har jag mer tänkt berätta....under dagarna kommer jag på lite ditt och datt som jag lägger märke till hos Garp som jag skulle vilja delge men när jag väl sitter här är det bortblåst. Från början var han ju lite pipig när han var hungrig men det har försvunnit. Jo och så luktar han så gott så gott nu. Efter resan med Anna från Pite till Ume i hennes Wunderbaumade bil så har både buren, fällen och inte minst Garp STUNKIT wunderbaum *sss*. Jag trodde Veronika hade toktvättat honom med nåt riktigt läbbigt schampo, men vi fick oss ett gott skratt när vi kom på hur det låg till med den "godoften" och nu luktar han sej själv...valpisgarp. Men nerkissade framtassarna har jag inte borrat ner näsan i även om man har lust att äta upp hans jättelabbar :o)

Vi fortsätter träna på med Stanna! och Varsågod! Han är superduktig. Jag tror att bara en av typ femtielva ggr av stanna har han tagit några steg till. Hurra! Det går ganska fint att gå i koppel oxå, men det slipper han för det mesta. Han gläder mej varje promenad med att göra något jag ber honom om extra bra.
Jag har glömt att berätta men vi var ju mitt i julhetsen i lördags och det gick ju också bra. Vi satt utanför apoteket och bra tag och tittade på kaoset. Bra passivitetsträning för en julstressad matte ;o) Jag har iofs inte känt av julstressen särskilt eftersom jag ser till att ha det lugnt och bra för Garp. Ytterligare en fördel med honom! MER HUND ÅT FOLKET helt enkelt.
Jag har fått sova hela 8 timmar de senaste nätterna. Känns också bra förstås. Och inte en droppe kiss inne förutom första dagen när allt var så nytt och annorlunda.
Missade tyvärr att åka å valpspåra med Anna o Kamilla igår då min mobil la ner verksamheten utan min vetskap, men det kommer ju fler tillfällen.
Imorgon ska Garp få följa till djuraffären och titta på massa kul grejer. Vi ska kolla o dom har någon schysst bädd åt en Garp. Väff så länge :o)

mörkerbus


Juldagen då

Har bara en sak att tillägga efter all mat och aktivitet, och Garp illustrerar känslan väl......


juldagen

GOD FORTSÄTTNING!! *rrraaap* ;o)

God Jul i stugan

Här har vi det gott! Det är Julafton och vi ska sedan till kära styvmor för sedvanlig härligt julfirande med allt som hör till. Vi tjyvstartade där igår med pepparkaksbak och gröt o skinkprovning, Min hundar är fantastiska och jag är redan så förtjust i Garp så jag nästan dånar. Han är precis som fostermor Veronika berättat, så följsam. Glad, frimodig, lyhörd. Han har redan knutit an till mej på ett härligt sätt.  Min bror Anton som han träffat flera ggr redan och diggar skarpt gick ut och kissade honom och vid hemkomst rusade han till mig och hälsade högljutt och så där "vi har inte sett varann på en vecka". Det värmde hjärtat!
(Passus: Ohhh det blötsnöar lappvantar nu ser jag genom fönstret)

Jag skriver här till alla som jag inte hinner ringa och delge allt i dessa bråda dagar. Vet att de flesta har fult upp med  julstök och här hinner jag skriva och ni läsa när det är en lugnare stund :o)

Jag har lagt upp dagarna så här framöver: 
Upp runt 6 å kissa vovvsen. Utfodring av desamma. Sen sova nån timme till och så Kaffe till matte å tuggben modell mindre till alla andra. Därefter följer långpromenad med Garpen. Han får vara lös nästan hela tiden utom när vi är i närheten av högtrafikvägar.  Vi kommer å träna en allmänlydnadssak i veckan tills det sitter  (+ givetvis använda oss av det vi redan kan) Detta tror jag är bra både för Garp och för att stackars vimsmatte inte ska bli så förvirrad och smitta Garpen med rubbade cirklar ;o) Om jag inte sagt det förr så kör jag med positiv förstärkning, det ska vara kul att träna för alla inblandade. Under promenaderna blir det inkallningsövningar med varierade och oregelbundna belöningar. (godis, bollek, kamplek, pussgos)

(fortsättning följer , jag har sölat ..hög tid för ovanstående långpromenad, GOD JUL så länge)

på långpromenad..enda skarpa

mest såhär :o)

spanar

min finaste julklapp

en till finis

Bror gosar Garp

men VAD GÖR FARMOR?

Hmmm, jag vet att farmor höll på att äta efterätt, men här är båda avslöjade!!
Människorna är svåruppfostrade minsann.

alla 3 tittar TV

Väl hemma visade det sig att även Garp är en tevetittarhund.
Här tittar vi på sagan om ringen alla tre. God Jul! (å glöm låren tack ;o)

My according to Garp

Här har det introducerats fler familjemedlemmar. Jag och far som haft My stämde träff på en neutral skolplan här bredvid. Garp skällde inte på My när de kom gående men My tyckte nog att jag hade en ganska besvärlig o lite äcklig överraskning med mej. Blev inget fotande, fixade inte riktigt den logistiken ;o)

Ute går det bra, till och med lekinviter från båda. Dock är ju My av en ofysisk lektyp (collieblandning som helst vill bara jaga runtrunt) och Garp av en mer närgången och brottarvan lektyp. Men jag är glad för de försöker och nån gång kanske de hittar ett gemensamt lekspråk. De har ju tiden för sej om man så säger.
Inne får jag vara mer konstapel o visa stopptecken och färdriktning med batongen ;o)  My tycker att Garp var en lite för stor kille för att passa ihop med valplukten, men när matte knäpper med fingrarana så vaknar hon till sans. Några timmar till så lär hon sej gilla läget förhoppningsvis. För läget är så här det har matte bestämt! Garp är en lyhörd och klok kille och han har redan fattat att hon kanske verkar lite läskig ibland men hon är ju inte farlig och matte å ja har ju annat kul att göra tillsammans :o) Gick ut på gården för en kissrunda nyss och My lät sej pussas på och sen sprang de runt några varv till min stora förtjusning, och så hade jag glömt kameran uppe...S..T oxå! Nå det kommer ju fler chanser!

dagens första hälsning på döbeln

dagens andra hälsning till döbeln

Valpskak

Nu har vi varit i skogen. Brorsorna "råg i ryggen" har haft skit kul och Garp ligger tämligen utpumpad vid mina fötter. Här kommer fina bilder. Av ett 40 tal blev det några utan "valpvibrationer"  ;o)

på väg till skogen
bröderna rågiryggen

tjenahej


En är lik sin mamma den andra sin pappa. Gissa vem :o)
vi är allt lite olika vi

första natten då....

Gick så bra så bra. Vi gick en kissrunda vid 21.30 och sen var vi båda så trötta av allt nytt så vi gick och la oss. Garp väckte mej med 2 prydliga pip just klockan två och berättade att han var kissnödig. Och eftersom jag är klok och förståndig fast jag är en ko, öh, människa så hade jag förberett mej för detta med snabba kläder beredda.  Kissnödigheten var större än trapprädslan så nu bar det av nerför utan hjälp! :o)
Sen sov vi till halv nio. Jag hade lämnat öppet för Garp. Han väckte mej stolt med att berätta att den där kuliga pipelefanten faktiskt levde och pep fortfarande och att jag skulle beundra hans fina fångst!
Lite nyvakna gick vi en lite längre kissrunda och upptäckte den andra parken där det bor nån som heter döbeln, vi hälsade på honom med en stor s..tkorv!  Vi korsade sen läskiga gatan med snabba bilarna och Garp visade igen att han redan lärt sej stanna och varsågod. Tack Veronika ;) Där låg älven å rörde på sej lite konstigt och spännande tyckte Garp. 
Jag börjar nu fundera, tänk om man skule skriva så här om varje sekund med hundarna....ojj vicken bibba det skulle bli...nå första tiden vill man ju liksom berätta, och jag vet att många vill läsa!
Vi gick hem i lite zigzag sådär och en gråhund i parken måste ju bara boffas lite åt.....väl hemma frukost vid datorn här för matte med en Garpis med hårdmacka vid fötterna. *lyckklig*
Anna kommer snart och hämtar oss. Vi ska gå med brorsorna "råg i ryggen" i skogen ;oD Härligt va!



Garp gör en My å skiter i rabattenValpskak


Garp har landat!

Garp har landat!Mycket att sätta tanden (!) i :o)Garp vann till slut över grisen och nåt luktar GOTT!Det luktade MAAAT!

Jag är så glad så glad för nu har min lille store grabb kommit hem. Skriver mer senare, det är så spännande att få vara med på upptäcksfärden och bistå med en å annan köttbulle för å smöra lite så här från början :o)

Lilla My

Lilla My

RSS 2.0