En liten tripp

till Åsele har begåtts. Jag, Garp, Gitte med Sture stuvade på fredagen  in oss i min bil och åkte kanonfina 92:an mot Åsele. Vi stannade vid Angsjöns camping och hundarna fick simma några längder för att svalka sig en smula då solen stekte.

 

Väl framme restes tält och Gitte mästermathållaren fixade middag innan hon och Sture gick ut på lydnadsplanen för att tävla lydnadstvåan. De var hur duktiga som helst fast Sture inte ville göra sina paradnummer lika stiligt som han brukar. De kom hursom på jättefina 3djeplats med förstapris. (grunna på det ni som inte är insatta i hundtävlingsvärlden)




Trevliga samtal med trevligt folk på kvällen. Vi fick reda på att brukstävlingen skulle starta med platsliggning och lydnad och därefter spår. Nu fick jag nåt att noja över då jag tänkt att Garp skulle få köra slut på sig i skogen först för att vara lugn nog till lydnaden. Nåja bara att gilla läget och ställa klockan på TIDIGT för att  hinna ränna av Garp lite kokkobängenergi.




Här innan jag belv lottad startnummer 1..... ETT...först ut alltså. Skräck och fasa, ingen att tjuvtitta på för att lära sig hur var å när allt sker. Gilla läget äännu mer liksom å tuta å köra bara.  Men först platsliggningen. Som gick galant för alla 7 hundar i min grupp. 10:or till alla. Jag oroade mig inte särskilt över platsliggningen då det är Garps bästa gren, jag stod under dessa 3 minuter och oroade mig över att jag skulle köra lydnaden direkt efter och FÖRST. Madre dios.
Men så var det dags. Garp fick jogga med mig in på plan. Där fick jag stanna och vänta medans de fixade nåt. Jag var behagligt tom i bollen och beredd på att bara lyda "order" . Vilket jag gjorde och Bästaste Garp med.

♥ Linförigheten: Garp var LUGN! Lite okoncentrerad men följde fint utan att hänga mig i flätan eller stresstugga gräsmatta. Halleluja tänkte jag och fick en 6 av båda domarna. Han hade låtit och tappat positionen några gånger men gjorde en bättre linförighet under långa transporter han nånsin gjort. Och han fixade heltomhalt hyfsat som jag inte tränat på alls. (skämmes matte!)

♥ Framförgåendet. Hade vi tänkt avstå då jag inte satt ihop det men jag tänkte att vafan...men det gick inte alls, garp gick bara fot och släppte ej min sida. Ett lyxfel förvisso. 0 poäng förstås.

♥ Läggande under gång. Jag har ju tränat snabba lägganden men inte satt ihop det med fotgående. Men han fixade det då jag klämde i med ett handtecken och rejält LIGG!! och låg kvar så fint sen så.  7,5 och 7. Bra för att vara ointränat tyckte jag.

♥ Inkallandet. Finfint kvickt och som det skulle fast med sån fart att han svängde in rumpan med sånt schvung att han fick justera om sig till position. Därav "bara" två 9:or. :oD Garp är såååååååååååå duuuuuuuuktig.

♥ Apportering. Som jag tänkt avstå då han inte kan vara stilla med NÅGOT i munne trots idog träning. Ärs jag chansar tänkte jag och ställde upp. Trodde han skulle tjuvstarta när jag kastade eftersom han får ränna direkt när jag kastar flytapporten när vi badar, men underhunden satt så fint fast i backen efter ett tydligt STANNA! Kastade, kommenderade Garp sprang ut så fint, greppade och började tokleka och krumbukta sig. Ganska sött men fel. Efter två rejäla KOM! så kom han dock (!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!) och jag kunde nå och ta apporten innan den åkte i backen. Här kommer alltså poängen som genererade mitt uppflytt. Man ska alltid försöka är lärdomen av detta.  En 0:a av ena domarn och en 5:a av andra . TACK för den.

♥ Hoppet. När vi gick in för att ställa upp oss gjorde Garp på helt eget initiativ ett perfekt hopp sitt hopp innan någon sagt något. Guschelov. Så det räknades inte som tjyvstart. Jag ställde upp och blev kommenderad. Garp med och gjorde ett fint hopp sitt hopp men pep av entusiasm hela tiden så det blev en 7:a och en 8:a. Alldeles nöjd ändå.

Det var lydnaden det. Summa summarum inga sensationer poängmässigt (medelpoängen blev 146,5)  men jag var toknöjd eftersom vi inte kunnat träna som tänkt under 3 veckor innan. Jag såg ju denna tävling som en uppvärmning och träning inför höstens appelltävling.

Men så har jag ju en FANTASTISK skogshund.

Nummer 1 alla kategorier!
garp värmer uppmed spårkompiskollegan Annsofie som också blev uppflyttad och kom 2a i appellen HURRA.
lycklig matte efter lyckad spårning

Vad säger man. Jo man skriker 10:a på spåret !!!!! Garp är bäst. Och vi har kämpat för att han skall ö.h.t bry sig om apporterna vilket har gett resultat. Han stannar så fint vid pinnarna så. All träning och allt jonglerande och trixande med dessa små pinnar har gett önskat resultat. HURRAAAAA!!!!
Hade turen att få en annan spårläggare dessutom. Skönt att riktigt kunna koppla av och bara lita på sin hund och hänga på  (jag gör ju det för Garp är ju så duktig i skogen).  Tack  Annsofie och Eva :o)

Efter spåret så var det bara för mig att vänta. Gitte blev lottad nummer 13 (sist) så vi båda fick absolut mest väntetid då jag inte hade bil att åka tillbabka till klubben i. Men vad gjorde det. Jag och Garp hade skitkul om än svettigt i skogen efter en sån kanonprestation.
Men vi hade en sak kvar att göra. Budföringen.
Sista gångerna vi tränat har han tjyvstartat från mottagaren så jag tänkte att det här går väl si och så. Men det gör inget om vi nollar för det är ändå bara en träningstävling för oss tänkte jag.
Det blev lite väntan igen på klubben innan budföringen så Garp hann ta igen sig lite. Budföringen gick längs en åkerväg där vi rastat flera gånger och alla andra med kvällen innan och på morgonen. Håhåjaja här blir väl inget springande av tänkte jag. Men det blev det. Han gjorde ett kanonjobb igen. Ingen tjyvstart nånstans ifrån. MATTE däremot fick tilt och jag har kommit på varför. Efter halva sträckanmarkeringen började jag tjoa och heja järnet fast han kom i 180. Han satte sig kanonfint och domarna tittade som fågelholkar på mig och sa...vi tar en pinne för att du hejade så. Ehhh sa hjärnsläppsmatte som nu var fullständigt tom i bollen.  Några små grå har nu kommit tillbaka och jag har kommit på att jag ju varit med och tränat rapport några gånger senaste tiden. Betingat mig på att tjoa och tjimma när hundarna kommer rännande mot stationen. Det var tydligen den minnesbilden som poppade upp i mig. Men ändå...... två 9:or blev det. Summa kanonunderbara 88 poäng på specialmomenten.
Summa 234,5 alltså 10,5  poäng över uppflyttsgränsen. Fick placering 6 av 13 startande. JUBEEEEEEEEEEEEEEEL och Puss på Garp säger jag bara. Fullständigt oväntat och hur kul som helst.

Puss på Gitte och Sture som gjorde den här resan med mig och kom 3:a på appellen och självklart upplyttade de med.
Tack för altt pepp och stöd och hjälp och inte minst all god mat och allt fix. Och styrningen av min bil som framfördes galant och kvickt. KRAAAAAAAAAAAAAAAAAM!

Gitte med tjusigaste Sture


Ingemar, Annsofie och Gitte på välförtjänade pallplatser! Hurrah!

Tack ALLA inblandade i ekipage Garp......ta åt er och vi ses mer jag lovar!

Nu vill Garp skita igen och det ska han få den gullehunden........ VI ÅTERKOMMER!








Kommentarer
Postat av: Marlene

GRATTIS! Hihi vad du skriver roligt! Heja heja!

2009-07-19 @ 20:06:26
URL: http://www.mafomy.wordpress.com
Postat av: Sosso, Ludde & Bonzo

Grattis till uppflytt! Då e de bara köra på Lägre nu då :)

Bonzo's kullsyster tävlade åxå apellen i Åsele.. Bozza.. dom finns me i bakgrunden på bild nr 3..

(blå jacka)



Mvh

//Sosso.

2009-07-19 @ 21:49:02
URL: http://sossoludde.dinstudio.se
Postat av: Linnéa

Grattis, grattis grattis!

Fina bilder.

Kram.

2009-07-20 @ 00:40:47
Postat av: Ann-Sofie

Vi kanske skulle starta ett kåseriföretag ihop... ; ))



Det har inte kommit några bilder...

2009-07-20 @ 12:34:35
Postat av: Carina & Co

Grattis återigen till uppflyttet. Jag for direkt efter prisutdelningen, hade ju 9 timmar i bilen framför mig :-)

Vi har precis kommit från en tredagars fisketur och både jag och hundarna är nu något less på bortalivet så jag ska nog inte gå utanför dörren på några veckor ;-) Jag kikar förbi din blogg fler gånger, alltid kul med nya bekanta.

2009-07-22 @ 22:55:03
URL: http://go-fullspeed.blogspot.com
Postat av: Veronica, Gaija, och Zena

=O)



GRATTIS till uppflyttet! Verkar som om du blivit lika stollig som mig. Tävlingtok! Hahah! Visst är det roligt!? Och visst är det häftigt att tävla när man inte förväntar sig så bra resultat som det kan bli. =O)



Hoppas vi ses snart. Saknar er!

2009-07-26 @ 22:17:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0