Vi lever!


Garp. Har alltid tungan ute. Får ingen bild på honom utan rosa slips. Men han e ju snygg ändå. :o)


Jojomänsan det gör vi. Fast fy vad det har varit mycket småelände och rejäla dippar. Jag ska inte gå djupare in på det men en resumé får ni. Under våren jobbade jag ju som hunddagisföreståndare/lärare på Forslunda. Vi gick antingen till eller från jobbet över leriga åkrar och isiga skogsstigar.  Hundarna lyckliga skitiga och tröttkörda och matte....skitig och tröttkörd åtminstone. Tyvärr tog ju terminen slut och arbetslöshet tog vid.  Jag bestämde mig för att utnyttja tiden till att ta körkort. Började bra och fixade teorin efter 2 veckors intensiva studier. 1 fel på teoriprovet. Heja mig.
En afton då jag far och bror varit på konsert gjorde jag som vanligt när jag tar ut hundarna på nattrastning. Släppte ut dem och stod och pratade med far o bror på gården. Hörde en äcklig dov smäll och insåg att Garp gått före, antagligen i tron att jag var med. Han är ju ingen "smitare". Sprang som en galning runt hörnet på huset och där stod garp med höger ben upplyft. En cyklist ropade att hunden blev påkörd. Jag kände igenom lille garpkillen och fick blod på händerna men hittade inte varifrån. Garp ställde ner högerbenet och därefter var han precis som vanligt. Jag klämde och tittade och grät. Bilen som kört på kom farandes och då blev jag hysterisk. Hela högerfram ovan hjulet var helt intryckt. Lyktan trasig. HUUUR kunde min hund vara hel när bilen såg ut sådär. De "lärde" säger att det var därför Garp klarade sig, för att plåten gav efter.  Ja Garp har änglavakt. Blodet kom från en liten reva på läppen. I övrigt INGEN skada. Man blir ju religiös. Kostade självrisk för bilskadorna men det var ju det lilla i sammanhanget. Efter denna händelse blev jag deprimerad. Fixade ett vårdjobb och blev ännu mer deprimerad av hur gamlingarna har det. Efter en vecka inom vården utvecklade jag det som kallas hälsporre. FY FAN vad ONT. Doktorn sa uttryckligen  -man kan möjligen bli sjukskriven om man har hjärtattack. Inget annat. Härdade ut de 3 veckorna vikariatet varade men blev ännu mer deppad. Guschelov har jag mina älskade hundar. Och min pappa som forslade oss till Bäcksjön varje helg minst.  Där har Garp fått lära sig simma. Det tog sin lilla tid för en Garp. Konstigt då han är ett vattendjur av episka mått. Enda som lockar honom av spåret är en härlig mossig gyttjepöl. Då kliver han av spåret och kastar sig vällustigt i "badkaret" och kastar upp vatten i luften med mulen och ser ut som en reklamfilm för lycka. När han är klar med dettta tar han upp spåret som ingenting. Håhåjaja om jag kunde belöna med gyttjebad så vore han en champinjon vid det här laget ;o)  Åter till siminlärningen. Jag och pappa har fått skratta. Garp vågade simma tredje gången vi provade i den perfekt bottnade och lagom svala Bäcksjön. Men han simmade bara längs med stranden. Han vågade inte simma ut på djupt för - som vi insåg, han visste inte hur man vänder på djupt vatten. Ujuj lilla grabben är ju speciell. Nå till slut så kom han på det, men han kan fortfarande glömma bort hur man gör och ser ut som eiffeltornet med vattnet oeffektivt bromsande innan han slappnar av och minns.




Längs med stranden gick bra att simma. Matte fösöker vara tryggheten själv . Simmade ut men det var bara My som vågade följa första hundra gångerna.



Här kommer eiffeltornet. Men han vågar nu simma på djupt vatten.



Emellanåt tränar vi annat. Här uppletande. Garp håller stenkoll på brorsan här.



som kommer som ett skott med grejen.....



och får belöning därefter :oD



Fina ekipaget Nato och Anna




Lyckorus mitt deppet. Jag blev Moster till en liten Ada den 12 Juli. Hurra!!


 

Vi firar grabbarnas 2årsdag med tårta. Jora klart vovvarna fick oxå.




Syster Tove och man Ola på snabbvisit med Valle och Eddie. Stackars naken-Valle. Men han är gladare och piggare än nånsin 12åringen.




Som sagt, umgås mest med hundar. Och pappsen. Skillnad???? Vetifan. Han sitter då inte finare.



Bror Jens undrar oxå.



Vi har under hösten tömt skogen på allehanda bär och svampar. Världens bästa hundliv när det blir budföring mellan svampplockare i ospårad terräng. Och timtals dessutom.




Garp hittar ett "badkar", hans lycka är gjord.




Ytterligare en dag i skogen. Lingon denna gång.



Och idag: Förlagan till svampen på stureplan??



Jättekantarell?? *s*



Snyggve med god träbit.




Inte bra väder varje dag, men skogsmullar som vi härdar ut. Nästan.



Varning för nästa bild...om man e spindelskraj




Böh.



5 september så simmar vi som vi aldrig gjort annat.




Pappa visar oss ett norrlands underverk. Mitt i skogen ligger en kritvit strand med världens finkornigaste sand. Just denna dag regnade det så sanden blev mörkare men man kan ju gissa hur det ser ut i full sol.











Karljohan :o) Mattes belöning efter timmar i skogen.



Nu tar vi sista lingonerna!  2008-09-17



Nej det fanns ju mer 2008-09-21




Åker på distriktskonferens med mina kollegor Helena och Åsa i HUS till Medlefors fhs i skellefteå. Maten var överlag KANON!



Så här skall det snackas hund ;o) Och annat. Trevliga människor från norrlands brukshundklubbar.
Sista bilden innan vi gick ner till poolen. Och jag gjorde bomben. Say no more.




Garp får gestalta dagen efter uppvaknandet.




Utbildning ute med Inki Sjösten. Jag hittade en liten Garp-look-alike tjej.



En proffsig Inki.



Visar hur vi lär matte och husse hur man gööööör me juuur.



Hopp och lek. Trevlig helg var det. Hann ju säga hej till kennelmamma också, vi hann inte skåla dock. Synd. Men vi hinner väl :o)



Och nu är det höst. Även om vissa korkade blommor inte fattat det än.



Efter denna bild togs 28/10 så har det kommit snö. Idag är det -5.


Slut på bildkavalkad. Som sagt har det var deppigt och neråt. Mycket tack vare mina utnötta knän och så hälsporren på det. Men men förhoppningsvis kommer jag igen.  Garp mår fint och har fått simma mycket och får leta kong emellanåt för att hålla igång prepsöksvanan. Nu till vintern har jag tänkt hoppa på draghundsträningen. Ska gå grönt kort utbildning och hoppas att det funkar för oss med skidåkning och drag.
Jag ska dessutom flytta. Igen. Är nog lite flyttberoende. Denna gång blir det Berghem. Samma gård som pappa. Nära skogen och en miljard motionsspår. En halvtrappa upp bara. Lagom för mina knän. Är fasligt less på mitt-i-centrum krogsväng dygnetrunt öppet livet. Lever ju inte så längre. Flytten bli runt årsskiftet. Rapporterar hur det går sen. Kram på er alla och jag återkommer. Sådeså :oD

Kommentarer
Postat av: Mia Henriksson

Hej o Hå, vad kul att läsa om erat liv, även om det är en del deppigheter för matte..Flytten låter ju kanon, villket ställe. Från konfernas åkte kennelmamma direkt till "lumparlivet" i Boden, du får höra mer om det över en skål någon gång, men någon krigare är man INTE.Ha de gott.

Mia

2008-11-02 @ 20:08:13
Postat av: Sosso, Ludde & Bonzo

Heej..! Tittade in i hopp om att det skulle vara nåt nytt.. och se där.. de var de minsann!

Kul å se/höra att ni lever! =)

//Sofia.

2008-11-04 @ 18:15:15
URL: http://sossoludde.dinstudio.se
Postat av: Veronica, Gaija och kusin Zena

HURRA!!!!!!! Jag trodde väl att du hade gått in i ett mentalt ide. Ibland blir det så. Men nu visar du tecken på att börja vakna upp. Lagomt tills björnarna går i sitt ide. ;O)

Härligt med massor med bilder! VI HAR SAKNAT ER! Och jag har surrat om att ringa men det blir bara surr dumt nog. =O(



Jag vet vart ungefär du ska flytta! Min svägerska bodde där när hon gick sin utbildning på universitet. Det är fint där ute. =O)





vårat liv har också rullat på... Gaija är uppe i lydnadseliten och uppflyttad till högre klass spår (om man får skryta lite). Lilla valpen har blivit en "stor" vacker tjej som är galet busig och underbart snäll! Hon ska också få tävla men det blev lite avbrott i planeringen då hon fått sår som krävt antibiotika och jag slitit av ett ledband i foten och gått på kryckor i alldeles för många veckor. Men nu är vi på G! Funderar att komma ner och tävla i sommar. Då måste vi ju ses! Och så blir det ju kennelläger... Blev inget sådant för oss i år. =O/ Inga pengar=inget läger



Håller tummarna för att får körkort snart. Då blir du ju en mobil, Ellis! =O)



Ha det så gott och njut av vovvarna. Det bästa vi har! KRAMAR

2008-11-07 @ 11:32:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0